خرخون

پاتوق خرخونا

خرخون

پاتوق خرخونا

سلام دوباره، 

بعد از نصب کامپایلر ‌Dev و آشنا شدن با اون حالا بریم سراغ اولین خط از برنامه نویسیمون.

کد های زیر رو تو برنامه بنویسین تا جز به جز باهم بررسیشون کنیم.

#include <stdio.h>
int main()
{
          printf("Salam Mellat!");
getch();
}


بعد از اینکه این کد رو نوشتید از منوی بالا روی گزینه‌ی compile & run کلیک کنید تا برنامه‌ای که نوشتید باز شه. گزینه‌ی compile & run رو می‌تونید در تصویر زیر ببینید


بعد از اجرا باید نتیجه‌ای به صورت زیر ببینید:



با فشار دادن هر دکمه‌ای از برنامه خارج میشید.


دستور include#

کامپایلر شما بعد از Run شدن سریعا به دنبال دستوراتی میره که با هشتگ ( # ) شروع میشن. این هشتگ‌ها قبل از کامپایل شدن برنامه، مستقیم به پردازشگر رفته و اول اونجا بررسی میشن. عبارت روبه‌رویی این هشتگ عبارت stdio.h هستش که نوع کتابخانه برنامه یا زبان برنامه رو مشخص می‌کنه. این عبارت مخفف عبارت  Standard Inpu/Output Header هستش که برای کامپایلر تعریف شده‌ که تا این کد رو گرفت دستوری مثل printf رو به صورت "بر روی صفحه چاپ کن" معنی کنه. 

در کل این کد رو باس اول همه‌ی برنامه‌های C تون بزارین و یادتون باشه که هیچ حرف اونو بزرگ وارد نکنید که کامپایلر دیگه نمی‌تونه برنامه رو کامپایل کنه.


()int main

این کد پایه ثابت همه‌ی برنامه‌های C هستش، این دستور برای C نوعی عملگر به حساب میاد. در زبان C یه‌ برنامه می‌تونه یه عملگر یا چنتا عملگر داشته باشه، داخل پرانتز هم می‌تونه اطلاعات قرار بگیره که فعلا رو حالت عادی خالی میزاریمش و در فصل‌های بعدی خیلی ویژه تر در مورد این مطلب بحث می‌کنیم.

بعد از main یه براکت چپ میبینین (}). این براکت بدنه‌ی اصلی برنامه رو مشخص می‌کنه و یه نقطه‌ی شروعه برای نوشتن برنامه‌تون و در پایان برنامه هم یه براکت راست ({) وجود داره که اون هم پایان برنامه رو نشون میده. 


دستور printf

دستور printf به کامپایلر دستور می‌ده تا هرچیزی که در داخل پراتز-گیومه‌های مقابل این دستور هستش رو، روی صفحه‌ی نمایش نشون بده. باز هم دقت کنین اگه اشتباها تایپ کنید Printf هیچ دستوری بدلیل بزرگ بودن P اجرا نمی‌شه.


سیمیکولون ";"

سیمیکولون هم رفیق فابریک تمام پروگرامرها و پر استفاده ترین آّبجکت برنامه نویسی رو بهتون معرفی میکنیم.

این علامت باید ته همه‌ی دستورات اجرایی تون بیاد. دستوراتی مثل printf-scanf-sum... . 

با این دستورات بعدا آشنا می‌شید.


()getch 

این دستور یه دستور خروجی هستش که باعث می‌شه تا برنامه بعد از تمام عملیات‌های نوشته شده با وارد کردن یه دکمه خارج بشه. در بیشتر منابع از return استفاده میکنن که دارای باگهایی هستش، در کل پیشنهاد می‌شه که از getch استفاده کنید. این دستور مخفف عبارت get character هستش و یادتون نره که حتما آخر این دستور یه سیمیکولون بزارید. برای امتحان می‌تونید این دستور رو بردارید و برنامه رو اجرا کنید تا به اهمیت این دستور پی ببرید.


درس بعد